(0165) 398 888 info@trivers.nl
Illustratie hand-in-hand

Dysorthografie

Dysorthografie is een spellingsprobleem. Kinderen met dysorthografie hebben veel moeite om foutloos te schrijven. Dysorthografie heeft niets met intelligentie te maken. Ook zijn er geen problemen met het gehoor of gezichtsvermogen. Vaak spelen erfelijke factoren een rol (het zit in de familie).

Dysorthografie is een onderdeel van dyslexie. Dyslexie is een lees- en/of spellingstoornis. Het specifiek vaststellen van dysorthografie kan zinvol zijn omdat deze kinderen geen moeite hebben met lezen en begrijpend lezen. Dus als alleen spelling een probleem vormt en het lezen gaat goed, dan kan men spreken van dysorthografie. Enkele kenmerken:

  • Veel spelfouten. Lang blijven steken in het stadium van een beginnende speller.
  • Veel spelfouten worden gemaakt bij woorden die wel hetzelfde klinken, maar er verschillend uitzien (bijv. pijl-peil).
  • Dergelijke fouten komen ook voor bij woorden die bijna gelijk klinken.
  • Ze onderscheiden het verschil tussen klanken niet of moeilijk (deur-duur).
  • Letter volgorde verwisselen (bijv. start-strat).
  • Schrijven wat je hoort (bijv. etwie-etui).

Trivers Dyslexie Instituut Roosendaal – Breda – Brabant

Contact opnemen